Använd sociala medier på rätt sätt

Hur skiljer man mellan att vara privat och professionell på Facebook? För de flesta verkar det fungera ganska bra men man kan faktiskt förlora jobbet på grund av en obetänksam bild eller statusuppdatering. Hur skiljer man mellan att vara privat och professionell på Facebook? För de flesta verkar det fungera ganska bra men man kan faktiskt förlora jobbet på grund av en obetänksam bild eller statusuppdatering. På Juseks seminarium om sociala medier tipsar medierådgivaren Kinna Jonsson om vad som kan vara bra att tänka på för arbetsgivare och anställda.

Kinna Jonsson är medierådgivare och jobbar ofta med företag som behöver hjälp med hur de ska tänka kring sociala medier. Hon säger att en fråga som ofta tas upp i sammanhanget handlar om var gränsen går mellan att vara privat och att representera arbetsgivaren på exempelvis Facebook.

– Kan man skriva om jobbet på Facebook? Det finns en lojalitetsplikt gentemot arbetsgivaren och den väger tyngre än rätten att yttra sig helt fritt både under arbetstid och fritid och det är det många som inte tänker på, säger hon och tillägger att man ska komma ihåg att allt som publiceras på nätet är offentligt material.

– Ni måste räkna med att det förr eller senare kan dyka upp, ibland taget ur sin kontext, säger hon och nämner ett exempel. Det var en kille som jobbade med barn som hade lagt ut en bild på sig själv på Facebook där han hade en keps som det stod ”Porn star” på. Bilden var tagen på hans fritid och hade inget med jobbet att göra men några föräldrar till barnen där han jobbade fick av någon anledning syn på bilden och ville inte att han skulle jobba kvar.

Kinna Jonsson (Fiduser communication), Jonas Hehrne (UF) och Anna Skiöldebrand Berg (UF).

Nu är det kanske inte så många som lägger upp just sådana bilder på sig själva men det kan också räcka med en till synes oförarglig kommentar som ”Nu är det fredag och ikväll ska jag ta ett glas vin” för att det inte ska vara okej för arbetsgivaren.

Var gränserna går varierar mellan företagen och det är inte alltid som arbetsgivaren själva vet vad som gäller inom den egna organisationen.  I undersökningen Social networks vs Management ställde man frågor om sociala medier till 34 400 arbetsgivare runt om i världen och det visade sig att endast 20 procent av företagen hade en policy kring hur de anställda ska förhålla sig till sociala medier. I Sverige ligger siffran på cirka 7 procent.

Anna Skiöldebrand Berg var också inbjuden talare på seminariet. Hon är HR-ansvarig på organisationen Ung företagssamhet i Sverige där man har valt att arbeta mycket med sociala medier i sin dagliga verksamhet.

– Vi har många anställda som är unga och för dem var det en självklarhet att arbeta med sociala medier, de är ju uppväxta med dem, samtidigt upptäckte vi att det skiljer sig en hel del kring vad en 19-åring tycker är okej att skriva på Facebook jämfört med en 30-åring, säger Anna och berättar att organisationen har arrangerat seminarier där en expert på sociala medier har fått förklara och försökt öka medvetenheten och kunskapen kring sociala medier och hur man ska göra för att skilja på den privata och jobbrelaterade informationen.

Det var just på Ung Företagsamhet (UF) som diskussionen kring vad man får och inte får skriva om alkohol dök upp. Organisationen vill inte bli förknippade med alkohol och det rimmade illa när en del anställda, som också hade jobbrelaterade kontakter på sitt Facebook konto, skrev kommentarer som ”I helgen ska vi supa”, ”Fredag skönt nu blir det öl”, eller ”Åh vad bakis jag är” och liknande.

– De anställda kunde först inte förstå varför de inte fick skriva sådant men vi ansåg att det gav fel signaler till exempelvis våra affärspartners eller till de elever och studenter som några hade på sin Facebook, och vi bestämde att de anställda inte får skriva något alls om alkohol, inte ens att de tänker ta ett glas vin, förklarar Anna och visar upp deras policybok om sociala regler som organisationen har tagit fram. Där står hur man ska förhålla sig till de sociala medierna.

– Vi rekommenderar inte en anställd att vara vän på Facebook med exempelvis kunder ifall man inte kan skilja på det privata och det som gäller jobbet och är man kompis med elever och studenter, ja då är man ett UF-verkyg, säger Anna som nu efter mycket jobb kring de här frågorna är nöjd med hur organisationen i dag använder sociala medier.

– Tack vare de sociala medierna når vi ut till jättemånga människor som vi annars skulle ha svårt att nå ut till så det är ett jättebra verktyg, säger Anna.

Även medierådgivaren Kinna ställer sig positiv till användningen av sociala medier men betonar samtidigt vikten av att arbetsplatsen har en policy för hur man ska förhålla sig kring de här frågorna så att man slipper hamna i konflikter.

-Jag blandar själv privata och jobbrelaterade kontakter på Facebook, det var till exempel genom en Facebookkontakt som jag fick förfrågan om jag ville föreläsa här i dag, säger hon.

Anna Eriksson

 

 

 

1 kommentar

  • Lojalitetsplikt – kompis med chefen på Facebook « Fiduser communication

    […] Ingenjören, Använd sociala medier på rätt sätt. […]

    08 oktober 2012

Lämna en kommentar

Senaste nytt