För att skapa bättre balans mellan arbete och privatliv bör företag sträva efter en familjevänlig kultur som går utöver formella policies, tycker Constanze Leineweber vid Stressforskningsinstitutet.
För att skapa bättre balans mellan arbete och privatliv bör företag sträva efter en familjevänlig kultur som går utöver formella policies, tycker Constanze Leineweber vid Stressforskningsinstitutet.
läs mer
Du kan titta på seminariet ”Hur skapar organisationer och chefer en hållbar arbetsmiljö” här.
Constanze Leineweber, psykolog och forskare på Stressforskningsinstitutet, har studerat hur konflikten mellan arbete och privatliv påverkar hälsan. Under ett arbetsmiljöseminarium i måndags, på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, talade hon om förutsättningarna för chefer och medarbetare att kombinera arbete och privatliv. Någon entydig slutsats till hur denna balans ska uppnås har forskare inte hittat, men studier visar att det inte behöver vara något negativt i sig att kombinera dessa roller. Forskarna Grzywacz och Marks har till exempel visat att den energi och de färdigheter som mobiliseras och utvecklas i en av rollerna kan göra att man fungerar bättre i den andra.
Men samtidigt kan man känna att arbetet inte är förenligt med privatlivet, särskilt för de som har småbarn, att jobbet gör det svårare att lägga ett stort engagemang i familjerollen och tvärtom. Personer med högre utbildning har också en något högre risk att uppleva en sådan konflikt.
Enligt SLOSH-studien (Swedish Longitudinal Occupational Survey of Health), som är representativ för den svenska arbetande befolkningen upplever mellan 9 och 11 procent en konflikt mellan jobb och privatliv ofta eller hela tiden. Den som upplever en stor konflikt mellan arbete och privatliv riskerar inte bara att prestera sämre, utan löper också högre risk för exempelvis emotionell utmattning.
Både individen själv, organisationen och staten kan göra mer för att skapa balans, enligt Constanze Leineweber. Att känna att man har kontroll över sitt arbete och sin arbetstid är en viktig bit för att kunna känna en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv, men även organisationens familjevänlighet är viktig och då handlar det inte bara om att följa de lagar och riktlinjer som finns.
– Även om det finns fina policies så är det informella organisationsklimatet ännu viktigare. Man måste leva efter riktlinjerna. Hur blir jag bemött om jag ber om att få gå ner i arbetstid till exempel?
Ania Obminska