Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivVarning för galopperande frustration

Varning för galopperande frustration

Att det ibland uppstår gnissel på jobbet är varken ovanligt eller farligt. Men låt inte gnisslet växa till missnöje. Var uppmärksam på signaler, ta reda på varför du känner irritation och undvik att bli ett offer för galopperande frustration.

De flesta som arbetar tillbringar större delen av sin vakna tid på jobbet och det är inte konstigt om det ibland blir konflikter. Den miljö som präglar arbetslivet idag innebär ofta ett högt medarbetarengagemang, där allas åsikter och olikheter behövs för att lösa uppgifterna.

Thomas Jordan, Göteborgs universitet.

– Det finns en förväntan att bli hörd och att få vara med och bestämma på ett helt annat sätt än förr då det var ett mer hierarkiskt ledarskap. Det i sig ökar konflikpotentialen. Dessutom har marginalerna blivit mindre. Tempot är högre och det finns mindre utrymme för att socialisera och småprata, säger Thomas Jordan, lektor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet som bland annat forskar på arbetsplatskonflikter.

Han konstaterar att det finns fem vanliga teman för konflikter. Det kan handla om fördelningen, positioner, organisationsstrukturen, beteenden eller övertygelsefrågor.

Fem teman för konflikter

  1. Fördelningsfrågor – av tid, arbetsuppgifter eller pengar.
  2. Positionsfrågor – ansvar, roller eller arbetsuppgifter.
  3. Strukturfrågor – mål, regelverk, arbetssätt och rutiner.
  4. Beteendefrågor – önskemål om hur vi vill att folk ska bete sig.
  5. Övertygelsefrågor – handlar om den inre övertygelsen, världsbild eller trosuppfattningar.

Det mest besvärliga av dessa teman är beteendefrågorna som kan handla om att man är frustrerad över någon annans bemötande eller att man har kritiska åsikter om hur andra sköter sitt arbete.

– De kan vara svårare att kommunicera, men det beror också på vad arbetsplatsen erbjuder för stöd och om det finns naturliga forum för att ta upp den här typen av frågor.

För att undvika att konflikter växer sig stora är det därför viktigt att det finns utrymmen för att prata om det vardagliga arbetet. Ta en kvart per dag eller vecka och stäm av – hur har dagen/veckan varit, vad händer imorgon, vilka problem har du stött på, finns det saker som är oklara? Genom att göra detta regelbundet blir det också lättare att samtala om saker som skaver.

Det är dock sällan som det finns en enda orsak till att konflikter uppstår, ofta är det en kombination av både relationsfrågor, olika uppfattningar om hur jobbet ska göras och otydlighet i organisationen. När konflikter uppstår handlar det om att en part har blockerade önskemål och kör fast när hen försöker göra något åt dem. Ibland kan man känna av en begynnande konflikt i syrliga kommentarer eller en obekväm stämning. Ett gott råd är att vara uppmärksam på signaler och att tidigt öppna för samtalet istället för att vänta på att konflikten ska växa till sig.

– Bli inte offer för en galopperande frustration, säger Thomas Jordan. Om du själv känner att något är fel kan det vara bra att ställa sig frågan ”varför?”, vilka är de önskemål som blir blockerade och hur kan jag hantera dem på bästa sätt?

Att ge generella råd om hur man bäst hanterar konflikter på arbetsplatsen är omöjligt, poängterar Thomas Jordan. Det är som att fråga en läkare om hur man botar sjukdomar, allt beror förstås på situationen. Men han delar ändå med sig av tre generella tips som är viktiga att tänka på när det uppstår konflikter på jobbet:

  1. Ta reda på vad det handlar om. Vilka är de önskemål som blir blockerade? Vilken typ av konflikt är det? Handlar det om individfrågor, relationen mellan olika parter eller uppstår de här problemen på grund av organisationen?
  2. Var uppmärksam på hur folk beter sig. Se till att leda in agerandet i mer lösningsorienterade banor.
  3. Dra inte förhastade slutsatser. Se till att ta del av de berördas egna synsätt innan du drar slutsatser om vad problemet är och hur det ska hanteras.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Smit inte ut bakvägen – fast du helst inte vill bli avtackad

0
Vad gör du om du inte har trivts och en avtackningsfika med kollegor och chefen mest känns som ett plågsamt skådespel? Kan man man tacka nej till att bli avtackad?

Social kompetens – ett ”luddigt” uttryck och maktmedel

0
Arbetsgivare ställer ofta krav på social kompetens. Men var menas med det? Uttrycket är otydligt och det tycker Ann J Sandén, som nyligen doktorerat i ämnet, är problematiskt.

Ny chans till omställningsstudiestöd – men väntetiden hos CSN är lång

0
Den 1 oktober öppnar CSN möjligheten att ansöka om omställningsstudiestöd för vårterminen 2024 Men var beredd på att beskedet från CSN kan dröja.
Chalmers kårhus

Sämre resultat och fler avhopp när undervisningen är på engelska

0
En ny studie från KTH och Chalmers visar att undervisning på engelska gör att studenterna lär sig klart mindre.

Dina dokument är inte dina dokument

3
Att radera dokument från din arbetsdator eller mobil kan vara riskabelt, även om du gör det i all välmening. Och det du uppfattar som privat kan i själva verket vara din arbetsgivares egendom.
designingenjör

Så här tycker doktorander om stress, handledare och att fortsätta forska

0
Att vara doktorand kan vara stressigt, krävande – och alldeles, alldeles underbart. Eller?

Så mycket tjänar myndighetscheferna

0
Vet du vilken myndighetschef som tjänar mest? Ingenjören har sammanställt löner och löneökningar för 40 myndighetschefer och 17 rektorer vid lärosäten som utbildar ingenjörer.

Ingenjörers löner i kommuner: Påverka redan i budgeten

0
Om ingenjörers löner ska höjas i kommunerna behöver facket ta mer plats när budgeten sätts. Detta är något som många föreningar nu börjat jobba med.

Så äter du rätt för att orka studierna och vara skärpt på tentorna

0
Studietiden innebär för många sämre matvanor. Slarv och snabba lösningar kan sumpa chansen att nå bra studieresultat. Kostforskaren ger dig smarta tips.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.