Kompetenslagets ledning frågade medarbetarna hur företaget kunde uppmuntra mer rörelse och träning. När förslaget ”svettlön” infördes började alla rör på sig mer. Nu kan träning ge en bonus på upp till 6 000 kronor om året.
Ett friskvårdsbidrag är det vanligaste lockbetet för att få fler medarbetare att träna. Det norrlandsbaserade HR-bolaget Kompetenslaget erbjöd friskvårdsbidrag fram till 2016. Då kände både ledning och personal att det var dags att tänka om.
– En del medarbetare klagade på att bidraget inte kunde användas till den träningsform som de gillade. Det var Skatteverkets regler som satte stopp och systemet kändes orättvist, säger Peter Strand, vd.
Företagsledningen bad medarbetarna komma med egna förslag. Vad skulle kunna få fler – inte bara de som redan tränade – att röra på sig mer? Hur kunde man få igång soffpotatisarna och hur skulle ett ekonomiskt bidrag till träning bli mer rättvist?
– Vi fick in flera idéer som vi vände och vred på. Tills slut enades ledningen tillsammans med personalen om att erbjuda en liten lön för att varje genomfört träningspass. Vi kallar det för ”svettlön”. Det ersätter frisvårdsbidraget som vi tog bort, säger Peter Strand.
Reglerna för att få ut ”svettlönen” är enkla. För ett träningspass på 30 minuter med en pulshöjande aktivitet betalar företaget 50 kronor. ”Svettlönen” kommer varje månad som ett tillägg på lönen. Under ett år kan var och en få ut maximalt 6 000 kronor, vilket innebär ungefär 2,5 pass i veckan. Genomsnittet på ”svettlönen” är 4 000 kronor om året.
En viktig grundtanke är att det inte förväntas elitsatsningar och ingen ska känna sig tvingad att träna på gym.
– Allt som är pulshöjande räknas. Det kan vara gym eller löpning men också snöskottning, en rask hundpromenad eller att hjälpa en vän att flytta. Den som har ont i ett knä kör rehab-träning. Det viktiga är att alla ska röra på sig, säger Peter Strand.
Pepp i Facebook-grupp
Många företag satsar på tävlingar för att uppmuntra träning men medarbetarna på Kompetenslaget ville inte ha tävlingar. Idén med ”svettlön” är att få med alla och hitta en modell där medarbetarna peppar varandra. Det gör man i den gemensamma Facebook-gruppen ”Svettlön och hjärngympa” där varje pass ska redovisas med en bild.
Det är inte bilder på svällande muskler och svettiga kroppar i träningslinnen som medarbetarna förväntas lägga upp. De flesta bilder är inte ens selfies utan visar miljön eller omgivningarna där man tränar eller utför sin pulshöjande aktivitet.
– Vi får se många yogamattor framför tv:n med hemmaträningspass, stora uppskottade snöhögar, utegym och vackra vyer från hundpromenader, löp- eller cykelturer, säger Peter Strand.
Kompetenslagets medarbetare är utspridda på sex orter och i den gemensamma Facebookgruppen peppar kollegorna varandra men lär också känna varandra bättre. En del upptäcker att de har samma hundras eller samma modell på cykel.
Förutom att lägga upp bilder från sina träningspass och gilla andras bilder används Facebookgruppen till att inspirera varandra att lära sig mer om hälsa. Kollegorna delar recept på hälsosam mat, tips på intressanta föreläsare, poddar eller böcker om hälsa.
Positiva resultat
”Svettlönen” har också gett flera mätbara effekter. Både korttids- och långtidsfrånvaron minskade så kraftigt att Försäkringskassan för två år sedan misstänkte misstag i rapporteringen och hörde av sig till företaget.
Peter Strand säger att modellen med ”svettlön” kostar företaget mer än friskvårdsbidraget men det uppvägs ekonomiskt av färre sjukskrivningar.
– Alla medarbetare tränar eller rör på sig mer en tidigare. 20 procent rörde sig väldigt lite innan ”svettlönen” infördes. Att de har gjort en förändring är kanske den största vinningen. säger Peter Strand.
2 kommentarer
Jag tycker att detta verkar vara en mycket bra ”affärsmodell” för att locka de anställda att träna.
Fantastiskt! ?